tisdag 6 augusti 2013

Klossar av trä

För ett tag sedan läste jag Underbara Claras blogginlägg om kemikalier i hemmet, och fick mig en tankeställare.Jag ville genast plocka bort alla plastleksaker i hemmet. Mannen var dock inte så positiv till det hela, men när jag läste:  "Hård plast, av den typ som finns i Lego, verkar dock vara mindre farlig då kemikalierna inte släpper lika lätt som i mjuk plast", lät han lite gladare. Man kan ju inte ta bort all plast i hemmet och vi har fortfarande mycket plastleksaker kvar, men jag tror man kommer långt av att tänka en gång extra innan man köper en massa leksaker som egentligen inte behövs.

Jag tycker de bästa leksakerna är rejäla träleksaker, och jag bad mannan göra lite träklossar till N. Det gick undan och plötsligt stod jag där med över 50 klossar ;).
Nu har jag börjat måla några, jag har letat efter giftfri färg, men det närmsta jag kunde komma var panduros hobbyfärg (tar tacksamt emot tips på annan färg).  Det bästa vore ju så klart att ha de helt omålade, men det lyser ju upp med lite färg (och blir pedagogiskt med lite bokstäver)

N fick måla några klossar själv och han tycker det är kul att bygga torn, riva torn, räkna hur många klossar där är osv. Oftast behövs det inte så mycket för att barnen ska bli nöjda!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar