fredag 4 oktober 2013

Att leva som man lär..


Den här terminen läser jag till Stresspedagog från Munka Ljungby folkhögskola, en väldigt rolig och intressant kurs. Förra veckan var en av uppgifterna att

"fundera på vad naturen betyder för dig, och gå ut en eller två gånger under veckan, bara vara, och känna in naturen runtomkring"
 
- lätt tänkte jag, jag är ju ute i naturen varje dag, men veckan gick och när söndagen kom hade jag inte varit ute på hela veckan. Jag hade jobbat mycket och inte prioriterat promenaderna i skogen.

Idag var jag hemma med sonen som är sjuk. Efter lunch tänkte jag att han skulle somna fort då jag hade mycket jag ville göra när han sov. Listan var lång och jag visste inte vad jag skulle börja. Men han ville inte sova och jag fick gå en lång promenad i skogen. Då bestämde jag mig för att inte stressa och NJUTA av dagen istället. Ta in alla fina färger, ljuden och lugnet i skogen. Det blev en skön promenad och jag var mycket lugnare när jag kom hem, jag tog mig tid till att gosa med hästarna och plocka lite äpplen istället för att stressa med allt annat.

Vad betyder naturen för dig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar